Padáme, chátrame, rozsýpame sa

Obidva uvoľnené kamenné bloky padli na Veľkom závoze pravdepodobne vo víkendových dňoch začiatku marca tohto roku.

Na popolcovú stredu sa z kraja obrubníka tieto dve neživé čudá pozerali na okoloidúcich Ružomberčanov, ako by ich chceli upozorniť, aby si nabudúce na seba dávali väčší pozor.

Kameňmi a obrovskými kvádrami spevňovaný svah za bývalým domom, kde bývali kedysi Legerskí (bývalý predseda MsNV) a Pišútovci, bude potrebovať dôslednejšie opravy a zvýšený dohľad.

Pre okoloidúcich kráčajúcich často na Námestie Andreja Hlinku je to nové bezpečnostné memento potom, čo sa pohla guľa z okolia vodnej fontány (naposledy podtekajúcej) a nerušene sa pred niekoľkými mesiacmi kotúľala naklonenou plochou závozu. Bariéra gúľ inštalovaných za pôsobenia architekta mesta Jána Petreka, vymedzujúca parkovisko, je dnes konečne spevnená a usadená tak, aby ju už žiadny nárazník auta nepohol.

Zub času nepôsobí len nad Veľkým závozom a jeho kamennou stenou. Prítomný je i inde v meste, kde dáva vedieť že jar 2019 je tu, a že treba pohrabať aj zabudnuté zošúverené lístie, ktoré tam prezimovalo od minulej jesene.  

A konečne po rokoch vlád časov Legerského a Vályho s poslancami mesta a primátorom generálsky a po gazdovsky zaveliť k poriadnemu jarnému upratovaniu aj bez Technických služieb mesta. Samozrejme, i s organizovaným vysťahovaním áut, aby sa dalo dostať k roky nezametaným kalom, k posypovým a prachovým sedimentom. A to už aj preto, že i prašnosť je náš mestský úhlavný nepriateľ. A tu treba motivovať i mladších, veď máme internet, médiá, mestský rozhlas a dúfajme, že i poslancov zo šiestich komisií ochotných vziať do ruky hrabličky, lopaty a metly a ukázať to mladším tínedžerom ako sa to robí.

Paradentózny zimný zub ohlodal ulice, zhoršil ich zjazdnosť, ukázal kvalitu plátaných prác „fúkaných asfaltov chodníkov a ciest” Rilinu (začiatkom rokov 10-tych propagovaná novinka), obnažil časť výtlkov z ktorých niektoré  prežili „až“ jeden rok. Poľná ulica je skutočne ako poľná, aj keď stále „asfaltová“. Rozbité a povytĺkané obrubníky, prepadliská po plynových či iných prekopávkach, ktoré pocítite na kolesách áut, ak padáte do vyfrézovaných pásových hlbín 3 až 4 cm hlbokých pozdĺž či naprieč povrchu vozovky.

Kompaktný – konzistentný povrch chodníka či vozovky v meste pod Čebraťom sa hľadá ťažšie. Svetlou výnimkou a ostrovčekom pozitívnej deviácie je Obvodová cesta či 30 metrový implantát asfaltovej plomby za 18-tisíc eur na Poľnej ceste pri basketbalovej Koniarni.

Padáme, chradneme a rozpadáme sa. Konáre stromov olizujú lampy v blízkosti cintorína. Dobrou správou a zlepšujúcim javom je i to, že sa stihol pozametať „skalkový posyp“ čo sa vychrlil tzv. zimnou údržbou na utlačený sneh pred železničnou stanicou.


Aj keď síce na dobrých 80 až 90 percent kvality, ale predsa.

Veď tam pre mnohých cudzích, schádzajúcich z vlaku či autobusu, ktorí nás ohovárajú, že sme smradľavé mesto a mesto turizmu so zavretými toaletami na autobusovom nádraží cez víkendy, začína vonkajší a prvý pohľad na naše okresné mesto.

Zaujímam sa o Ružomberok a spoločnosť okolo nás.