O mestskú autobusovú dopravu majú záujem viacerí prepravcovia

Radnica v pondelok ukončila prvú časť druhého verejného obstarávania na prevádzkovateľa mestskej autobusovej dopravy (aktualizované 18. marca o 11:00).

Do pondelka 16. marca bolo možné uchádzať sa vo verejnom obstarávaní (VO) o prevádzkovanie Mestskej autobusovej dopravy (MAD) v meste Ružomberok.

„Obálky boli otvorené elektronicky. Prišli nám viaceré ponuky,“ potvrdil hovorca mesta Viktor Mydlo.

Detaily o uchádzačoch o zákazku za 12,7 milióna eur s DPH na obdobie desať rokov nie sú zatiaľ známe. Podľa zdroja Ružomberského magazínu má mesto na stole žiadosti od troch uchádzačov o prevádzkovanie autobusovej dopravy v meste.

„Ide o verejné obstarávanie so zverejnením. Do pondelka sa teda uchádzači hlásili len so záujmom o účasť. Teraz by mali nastať fyzické rokovania, kde predložia svoje ponuky na základe kritérií verejného obstarávania a budeme s nimi jednať o konečnom víťazovi a cene,” vysvetlil spôsob rokovania poradca primátora pre oblasť dopravy, zodpovedný za celé obstarávanie na MAD, Tomáš Mišovič.

Za mesto tak vznikne podľa Mišoviča rokovací tím, ktorý bude so záujemcami vyjednávať. Ten sa na radnici teraz ešte len kreuje.

„O podrobnostiach rokovaní budeme informovať, ale najprv poslancov počas najbližšieho mestského zastupiteľstva,“ povedal Mydlo.

Zastupiteľstvo bolo naplánované na stredu, 25. marca, ale nebude. Primátor Igor Čombor (nezávislý) sa rozhodol pre súčasnú situáciu s epidémiou koronavírusu nezvolať ho. Ešte pred týmto rozhodnutím o preloženie zastupiteľstva požiadal aj poslanecký klub Za slušný Ružomberok, prostredníctvom svojho predsedu Ľubomíra Kubáňa (nezávislý).

Podľa Mišoviča to bude trvať dlhšie, ako pôvodne predpokladal. „Natiahne sa to kvôli koronavírusu. Upozornili nás aj uchádzači, že potrebujú viacej času, pretože situácia je mimoriadne komplikovaná. V každom prípade sme s vývojom tejto druhej súťaže spokojnejší, ako s tou predchádzajúcou,” povedal Mišovič.

V tejto chvíli tak nevieme, ako seriózni a reálni sú prihlásení záujemcovia.

Prvé obstarávanie zrušili

Prvé verejné obstarávanie radnica ešte začiatkom februára zrušila. Do súťaže sa prihlásila len spoločnosť Arriva Liorbus, a. s., ktorá je aj súčasným prevádzkovateľom MAD v Ružomberku. Do súťaže dala ponuku 23,8 milióna eur s DPH. Pri desaťročnej zmluve to znamená ročné náklady takmer 2,4 milióna eur s DPH. Radnica pritom vo VO očakávala ročné náklady na úrovni niečo vyše milióna eur s DPH. Súčasné náklady Arrivy na prevádzkovanie MAD prevyšujú 800-tisíc eur ročne.

„Ponuka bola extrémne vysoká. Racionálne sme nevedeli vyhodnotiť jej výšku. Preto sme ju považovali za neprijateľnú a obstarávanie sme zrušili,“ zdôvodnil zrušenie VO poradca primátora pre oblasť dopravy Tomáš Mišovič.

Napríklad v roku 2017 dosiahla Arriva tržby z prevádzkovania MAD v meste na úrovni takmer 400-tisíc eur. Mesto doplatilo z rozpočtu ďalších viac ako 300-tisíc. Naposledy v roku 2018 doplácalo mesto už sumu 370-tisíc eur. Vyúčtovanie doplatku pre Arrivu za rok 2019 zatiaľ nie je známe.

Nová autobusová doprava môže meškať. Radnica zrušila verejné obstarávanie

Na poslednú chvíľu?

„Mrzí ma, že sme nechali na ponuky v tak veľkej súťaži len jeden mesiac. Je to málo na to, aby tu nejaký prepravca z ktorejkoľvek krajiny Európy prišiel. Potrebuje si zohnať autobusy, zamestnancov, zariadiť depo v Ružomberku a ďalšie z VO vyplývajúce podmienky. Je to málo nechať im na to 30 dní. Ponaučme sa z toho a doprajme im viacej času, alebo nerobme súťaž na 10 rokov, lebo sa opäť staneme vazalmi prevádzkovateľa autobusovej dopravy,“ vystríhal na poslednom mestskom zastupiteľstve poslancov a vedenie mesta poslanec Patrik Habo (nezávislý).

Upozornil pritom na skutočnosť, že dovtedy jediný uchádzač predložil ponuku na 3,16 eura za kilometer, pričom očakávanie bolo niekde na úrovni 1,4 eura.

„Toto, čo sa stalo, je normálne. Urobili sme všetko, čo sme mohli. Podľa nás žiadnemu relevantnému a zabehnutému záujemcovi nič nebránilo vypočítať a predložiť ponuku za 30 dní. Navyše, čas mali takmer dva mesiace,“ povedal Tomáš Mišovič v reakcii na Patrika Haba.

Radnica nechala na súťaž pôvodne mesiac. Pred každým ukončením VO termín neočakávane dvakrát predĺžila, z čoho vznikli v súhrne dní napokon takmer dva mesiace na predkladanie ponúk.

Podľa Mišoviča nemôžeme urobiť súťaž na menej ako desať rokov, pretože nedovolíme prepravcovi investovať do nových autobusov pre mesto.

„Ponuka Arrivy bola irelevantná. Nezamýšľajme sa nad tým. Je to iracionálna cena z dôvodu ich pohnútok, ktoré nepoznáme. Priebeh súťaže je transparentný. Najlepšia vec je tlak konkurencie, ale to už nie je v našich rukách. Tridsať dní na súťaž je luxusná doba,“ zhrnul Tomáš Mišovič.

Radnica následne v polovici februára namiesto možnosti rokovania s jediným dovtedajším uchádzačom uprednostnila nové VO so zverejnením. Tým sa snažila dosiahnuť lepšiu cenu vo verejnej súťaži a nie za rokovacím stolom s jediným uchádzačom. Práve teraz VO skončilo. Mesto má právo pristúpiť na rokovanie s víťazom o konečnej cene.

„Bojím sa, že budeme na konci prosiť víťaza o nižšiu cenu, no napokon to bude oproti súčasnosti aj tak predražené. Urobme dodatok s Arrivou a spravme poriadnu súťaž, na kratšiu dobu,“ uviedol k téme Habo narážajúc na zostávajúci krátky termín na konečné rokovania.

Radnica má aktuálne zmluvu so spoločnosťou Arriva Liorbus na MAD prostredníctvom dvoch dodatkov predĺženú z konca roku 2017 do júna 2020.

„Bude to na tesno. Rokovania budú po skončení VO intenzívne. Urobíme všetko preto, aby sme to stihli. Plán B v tejto chvíli nemáme,“ hovoril ešte koncom februára Tomáš Mišovič. Či je dnes v hre aj ďalšie predĺženie zmluvy s Arrivou, pretože nový dopravca nebude do konca júna pripravený a súťaž možno ani uzavretá, nateraz nechcel špekulovať.

Čo by malo byť súčasťou mestskej autobusovej dopravy

Titulná fotografia – ilustračná snímka MAD v Ružomberku. Zdroj – imhd.sk

Mám za sebou desať rokov práce v Mestskej televízií Ružomberok. Pedagogicky pôsobím na Katedre žurnalistiky Katolíckej univerzity, kde som aj vyštudoval. V Ružomberskom magazíne som šéfredaktor.