Námietky voči trase diaľnice okolo mesta ministerstvo zamietlo. V Hrboltovej sa nevzdávajú

Diaľničiari sú pripravení začať raziť tunel okamžite, ako začne platiť Správa o vplyvoch na životná prostredie (EIA). Avizovaný je termín 26. júl, aj za účasti ministra dopravy Arpáda Érseka.

Odvolacia komisia Ministerstva životného prostredia SR (MŽP) zamietla dva rozklady obyvateľov Hrboltovej voči novej variante trasy diaľnice D1 v úseku Hubová – Ivachnová.

Rozklady zamietnuté, Hrboltovčania sa nevzdávajú

Hrboltovčania rozporovali najmä výjazd z tunela Čebrať, ktorý má byť rovno nad obcou, v blízkosti domov, ako aj náhradné prístupové trasy k diaľnici, ktoré pôjdu cez obec. Najväčšiu výtku smerovali k faktu, že EIA posúdila len dva zo štyroch navrhnutých variant, ktoré projektanti pre tento úsek diaľnice vymysleli.

Správu o zamietnutí samotné ministerstvo zatiaľ nechce potvrdiť. „Pokiaľ nebola doručená správa všetkým účastníkom konania, pre nás proces stále trvá,“ odkázal hovorca ministerstva životného prostredia Tomáš Ferenčák.

Zamietnutie rozkladov zverejnilo samotné mesto.

„Skvelá správa pre Ružomberok! Komisia potvrdila prvostupňové rozhodnutie. Proces EIA je tak na svojom konci a bude čoskoro právoplatný. Vybratý variant je pre nás tým najrozumnejším riešením,“ píše sa v texte podpísanom primátorom Igorom Čomborom.

Zamietnutie rozkladov nám potvrdila aj spoluautorka jedného z nich, poslankyňa za mestskú časť Hrboltová Anna Šanobová. Jej reakcia však bola opačná.

„Dúfali sme, že osobitná komisia ministerstva pod dohľadom ministra v tak vážnej veci, ktorá trvalo ovplyvní krajinu a občanov Hrboltovej, bude mať ako prioritu dodržiavanie zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, ako aj dodržiavanie správneho poriadku. Hlboko sme sa sklamali,“ uvádza sa v stanovisku Výboru mestskej časti Hrboltová, ktorého predsedníčkou je práve Šanobová.

Posledná možnosť

Hrboltovčania pozvali komisiu, ktorá mala rozhodovať o odvolaní, aby sa prišli pozrieť priamo do terénu, ako a kadiaľ diaľnica pôjde. „Bolo to odmietnuté. Rozhodlo sa teda opäť od stola, bez znalosti veci. Potvrdzuje to negatívny prístup k životnému prostrediu od úradu, ktorý má ochranu prírody ako svoju hlavnú náplň,” píše v stanovisku výbor mestskej časti.

V Hrboltovej nám potvrdili, že uvažujú nad ďalšími krokmi, ktoré by mohli pomôcť dosiahnuť zvrat v trasovaní diaľnice.

EIA by však mala medzičasom vstúpiť do platnosti, na čo čaká Národná diaľničná spoločnosť (NDS).

„NDS predpokladá správoplatnenie záverečného stanoviska MŽP v druhej polovici júla. Ihneď po nadobudnutí právoplatnosti zhotoviteľ začne s prácami na pozastavených častiach diaľnice,” povedala pre Ružomberský magazín hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Konkrétnejší ohľadom začiatku stavby diaľnice bol primátor mesta Igor Čombor: „Diaľnica by sa mala začať stavať 26. júla razením tunela Čebrať z východnej strany, aj za účasti ministra dopravy Arpáda Érseka.“

Úpravy na ceste I/18 cez mesto

Odkedy sa nečakane do starostlivosti o dopravu v Ružomberku zapojil premiér Peter Pellegrini, hovorí sa aj o stavebných a technologických úpravách predovšetkým križovatky pri Mondi SCP. Rozšíriť chcú aj cestu od križovatky smerom na Liptovský Mikuláš. V tejto súvislosti zvolalo mesto 4. júla rokovanie, kde sa stretli zástupcovia NDS aj Slovenskej správy ciest (SSC).

SSC ani koncom júna a ani tentoraz nepotvrdila žiadnu verziu definitívnych úprav ciest v Ružomberku. O ich bližšej špecifikácii vieme zatiaľ len z vyjadrení mesta. „Bude fungovať zelená vlna cez celý Ružomberok. Všetky semafory budú zosynchronizované. To zrealizujú ešte v tomto roku,“ informoval primátor Čombor.

V budúcom roku by sa podľa neho mal následne rozšíriť odbočovací pruh v smere z Mikuláša na Banskú Bystricu na dva pruhy. No a cestári stále rozmýšľajú, ako rozšíriť cestu cez mesto smerom na Mikuláš.

„Začnú sa prípravné práce, aby sa rozšírila v dĺžke jedného kilometra na dva pruhy. Teda približne po križovatku do areálu Mondi SCP,“ dodal primátor. Práve v roku 2019 chcú papierne zrealizovať investíciu do stavby nového papierenského stroja číslo 19, čoho dôsledkom je rozšírenie výroby v závode, a teda aj väčšie množstvo dopravy.

Pri informovaní o týchto opatreniach sa primátor odvoláva na záverečné stanovisko EIA k úseku Hubová – Ivachnová, na ktorého platnosť stále čakáme, kde sa okrem zelenej vlny a rozšírenia cesty spomínajú aj inteligentné priechody pre chodcov a pešie chodníky, ktoré by mali uľahčiť dopravu v meste.

Ponuka, ktorá sa zrazu vyskytla pre Ružomberok, je podľa predsedníčky Výboru mestskej časti Hrboltová neadekvátna tomu, aké škody vzniknú v tejto mestskej časti.

„Mesto Ružomberok vymenilo občanov Hrboltovej za nové semafory a rozšírenú cestu do Mondi. Vzniknú však nenapraviteľné škody na prírode a ľuďoch, a to sa nedá vymeniť za bezohľadné stavanie ciest a synergické príspevky. V konečnom dôsledku rozhoduje kvalita a na zlom základe sa nikdy pevný dom nepostaví,” uvádzajú vo svojom stanovisku k aktuálnej situácii Hrboltovčania.

Titulná fotografia – Rozostavaná diaľnica D1 nad Likavkou. Autor – Marek Hasák

Mám za sebou desať rokov práce v Mestskej televízií Ružomberok. Pedagogicky pôsobím na Katedre žurnalistiky Katolíckej univerzity, kde som aj vyštudoval. V Ružomberskom magazíne som šéfredaktor.