Na rekonštrukciu vlakovej stanice si ešte počkáme

Cestujúcim najviac chýbajú informačné tabule o príchodoch a odchodoch vlakov.  

Vlaková stanica v Ružomberku praská vo švíkoch celoročne. Z prichádzajúcich vlakov vystupujú a nastupujú denne stovky študentov a dochádzajúcich za prácou. Vlaky využívajú aj ľudia, ktorých kroky smerujú do Vojenskej nemocnice, Vlkolínca alebo pokoriť kopce počas turistických výletov alebo zimných lyžovačiek.

Rekonštrukciu stanice odďaľujú financie 

Počas výjazdového rokovania vlády v Ružomberku v júni 2015 dostali  Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) za úlohu pripraviť a vyhlásiť súťaž na opravu železničnej stanice do 31. decembra 2015.

Na začiatku minulého roka ŽSR avizovali, že spomínaná rekonštrukcia sa začne realizovať po ukončení výberového konania na zhotoviteľa. Informovali aj o tom, že sa finalizuje príprava podkladov pre verejné obstarávanie a že samotné vyhlásenie súťaže bude v krátkom čase.

Vlani museli ŽSR prepracovať podklady, pretože okrem výpravnej budovy plánujú v rámci rekonštrukcie realizovať aj výstavba automatického informačného zariadenia pre cestujúcich. Súčasťou stanice je však aj historická budova, ktorá patrí do zoznamu slovenských národných kultúrnych pamiatok. Vzhľadom na to, že je pamiatkovo chránená, všetky kroky pri príprave projektu museli byť konzultované aj s Pamiatkovým úradom.

Od rokovania vlády v Ružomberku v júni ubehnú štyri roky a súťaž nie je ani v týchto dňoch ukončená.

„Uvedená zákazka bola trikrát neúspešne vyhlasovaná, bohužiaľ, zakaždým s vysokou cenovou ponukou. Železnice slovenskej republiky v súčasnosti nemajú presný termín ukončenia súťaže,“ vyjadrila sa Anna Lukčová z odboru komunikácie Železníc slovenskej republiky.

„Momentálne je vyhlásená súťaž, prebieha výber zhotoviteľa a informáciu o tom či už bol vybratý, nemám. Chceli by sme spustiť aspoň informačný systém pre cestujúcich, no nevieme či sa to podarí. Zámer bol taký, že sa rekonštrukcia stanice a informačné tabule spoja do jedného obstarávania. My by sme chceli, aby to prebehlo osobitne,“ povedal Marián Slovík, prednosta železničnej stanice v Ružomberku.

Rekonštrukcia stanice aj výstavba informačného zariadenia

Železnice plánujú rekonštruovať objekt výpravnej budovy a výstavbu automatického informačného zariadenia, ktoré mnohým sťažuje cestovanie.

„Najviac ma hnevá to, že stanica nemá ani jednu informačnú tabuľu, kde by sme si mohli pozrieť meškanie vlakov. Dá sa to pozrieť aj na internete, ale nie je to spoľahlivé, a tak musíme čakať na hlásenie priamo v budove stanice,“ sťažuje si študentka Eva Bobáková.

„Budova stanice je zvonku ošarpaná, no to nie je najväčší problém. Mám pocit, že je dosť nebezpečné, keď sa nastupuje a vystupuje z vlaku. Musíme ísť cez koľajiská, nie je tam žiadne zábradlie. Vo vnútri zase chýbajú tabule,“ vysvetľuje nám študentka Jana Junková, popri tom ako čaká na vlak do Bratislavy.

„Hovoríme si mesto turizmu, ale na trase Bratislava – Košice len Ružomberok a Vrútky nemajú elektronickú tabuľu s odchodmi a príchodmi vlakov,“ hovorí o chýbajúcich tabuliach Ján Šušorený.

Súčasťou stavebných prác by mala byť úprava fasády budovy či historického oplotenia s doplnením o nové časti. Zmien sa dočká aj samotné nástupište. Upravia schodisko a rampy, pribudne nový bleskozvod a päť nových plechových tabúľ s názvom stanice.

Cestujúci by sa mali dočkať aj dvoch elektronických tabúľ s odchodmi vlakov. Jedna bude vo vestibule stanice a druhá, obojstranná bude na nástupišti. Železnice slovenskej republiky ešte v januári 2016 informovali, že celá rekonštrukcia bude stáť 190-tisíc eur.

Titulná fotografia – autorka

Som vyštudovaná žurnalistka. Počas štúdia som pracovala pre regionálne noviny, kde som písala o kultúrno-spoločenskom dianí na Považí. Mám za sebou stáž pre portál aktuality.sk. Zaujímam sa o históriu, kultúru a problémy bežných ľudí z okolia Ružomberka. V RK Magazíne som zástupkyňa šéfredaktorka a web editorka portálu rkmagazin.sk.