Indovia, Číňania či Taliani. O ružomberský Strom je medzinárodný záujem 

V Liptovskom múzeu otvorili medzinárodný fotosalón krajiny. Prihlásených bolo 2500 fotografií. Na výstave sú však len desiatky najlepších. 

Amatérski, ale aj profesionálni fotografi. V Liptovskom múzeu je aktuálne priestor obdivovať, ale aj inšpirovať sa fotografiami od autorov z takmer štyridsiatich krajín sveta. V stále čerstvo zrekonštruovanej Veľkej sále otvorili už 33. ročník fotosalóna krajiny Strom. 

„Potvrdzuje sa trend návratu akoby klasickej fotografie na úkor tej digitálnej. Samozrejme, stále má prevahu digitál a nikdy sa to už asi nezvráti,” konštatoval predseda Zväzu slovenských fotografov (ZSF) Ľubomír Schmida. 

Niekdajšiu súťaž, kde sa hlásili autori výlučne s fotografiami stromu, v súčasnosti nahradil medzinárodný fotosalón krajiny. Existuje v kategóriách cestovanie, krajina či voľná téma. 

„Ak sme chceli rásť a urobiť výstavu Strom medzinárodnou, museli sme sa otvoriť svetu a splniť náročné podmienky. Dnes máme nadnárodné patronáty a zaštítenia od medzinárodnej federácie FIAP, americkej PSA, britskej RSB a aj preto tu môžeme vítať množstvo zahraničných autorov,” hovorí o súčasnej podobe Stromu Schmida. 

Najviac fotiek prišlo, samozrejme, od domácich autorov. Nasledujú Česi, Indovia, Číňania a Taliani. Dokopy 39 krajín a viac než 2500 fotografií.  

Z výstavy fotosalónu Strom.

„Súčasný trend fotografie sa uberá predovšetkým k zážitkovosti a pocitu z okamžiku. Vďaka elektronickému vytváraniu a ukladaniu vznikajú milióny takých fotiek. Vytráca sa však z nich myšlienka. Prečo fotografia vznikla, ako autor pracoval so záberom, svetlom, kompozíciou, technikou alebo ako sa pripravoval či aranžoval záber tak, aby vznikla výtvarná hodnota a obrazový odkaz pre budúcnosť,” skritizoval vo svojom písomnom príhovore predseda poroty aktuálneho ročníka Stromu Martin Sřivánek z Českej republiky.  

Podľa neho sa to najviac odzrkadlilo v kategórii krajina, no napriek týmto slovám vyzdvihol kvalitu väčšiny fotiek a ich autorov. 

„Áno, ten grif sa technikou stráca a už to asi nikdy nebude tak, ako keď sme fotili na filmy. Ale fotografia je stále pohľad na realitu cez objektív. Stále je to vaša myšlienka, váš pohľad, námet, kompozícia, spracovanie, a v tom je to čaro, že každá je iná, lebo každý to vidí inak,” pridal svoj pohľad  predseda ZSF Schmida. 

Zľava Milan Boček, člen organizačného výboru výstavy, primátor Igor Čombor a predseda ZSF Ľubomír Schmida.
Účasť na vernisáži medzinárodnej výstavy bola skromná.
Z výstavy fotosalónu Strom.

Otvorenie výstavy si už tradične nenechal ujsť ani primátor Igor Čombor, ktorý vyzdvihol dlhoročnú pôsobnosť medzinárodného fotosalónu v Ružomberku, no skritizoval záujem verejnosti on. 

„Stav spoločnosti, to nie sú len materiálne statky, ale aj vzťah k umeniu. Aj to ukazuje, akí sme. Fotografia je umenie, a aj to patrí k civilizácii a civilizovanosti. Musíme asi viac pracovať na tom, aby ľudia takúto výstavu, obzvlášť v čase 700. výročia mesta, viac registrovali,” povedal v príhovore Čombor. 

Výstava Strom potrvá v Liptovskom múzeu do konca apríla. Následne ju priaznivci fotografie budú môcť vidieť aj v Liptovskom Hrádku, Košiciach či Bratislave. 

Zdroj fotografií – autor

Mám za sebou desať rokov práce v Mestskej televízií Ružomberok. Pedagogicky pôsobím na Katedre žurnalistiky Katolíckej univerzity, kde som aj vyštudoval. V Ružomberskom magazíne som šéfredaktor.