Diaľničná spoločnosť sľubuje pomoc ružomberskej doprave

Národná diaľničná spoločnosť chce zrealizovať niekoľko opatrení v oblasti dopravy, aby zabránila desiatky minút trvajúcim zdržaniam pri prejazde mestom.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) nedávno oficiálne potvrdila, že sa blíži termín začiatku prác na dopravných opatreniach v meste. Ani dodatočne však nespresnila, kedy presne tieto práce začnú.

Zelená vlna pri prejazde

Zverejnené údaje vychádzajú zo štúdie EIA k úseku Hubová-Ivachnová, ktorá nadobudla platnosť minulý rok. Vyžiadali si ich v spoločnom stanovisku dotknuté obce okresu. Okrem Ružomberka ide o Švošov, Likavku, Martinček, Hubovú, Liskovú, Ivachnovú a Liptovský Michal.

Diaľničiari sa zaviazali vybudovať zelenú vlnu v meste, ktorá bude zahŕňať všetkých šesť križovatiek a nové semafory. „V I. etape upravíme križovatky pri Lidli, Mondi a vybudujeme nový prechod so svetelnou signalizáciou medzi ulicou Mostová a lávkou do Likavky,“ potvrdila v stanovisku pre Ružomberský magazín hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Ďalšie fázy budú zahŕňať križovatky pri Kauflande, niekdajšej Hypernove, starej nemocnici s odbočkou na Oravu a pri čerpacej stanici Shell na Žilinskej ceste. Tretia etapa bude spočívať v optimalizácii celej zelenej vlny.

„Práce budú prebiehať vždy len na jednej križovatke. Je to požiadavka polície. Začneme vybudovaním inteligentného priechodu pre chodcov a svetelnej signalizácie pri Mostovej ulici,“ odpovedala Michalová.

Inteligentné priechody a snímače dopravy

Po dokončení týchto úprav musí NDS na základe akceptovanej štúdie EIA osadiť na vjazde do mesta snímače dopravy, ktoré zaznamenajú množstvo vozidiel, vďaka čomu bude softvér zelenú vlnu regulovať tak, aby nebolo centrum mesta upchaté.

„Cena za realizáciu bude známa po dodaní všetkých zrealizovaných prác a zapracovaní požiadaviek dotknutých subjektov do projektovej dokumentácie,“ odvetila Michalová na otázku, koľko to celé bude stáť.

Poradca primátora pre infraštruktúru Tomáš Mišovič ešte v apríli Ružomberskému hlasu povedal, že tieto opatrenia odhaduje na tri milióny eur. Pripustil, že presná suma bude známa až po dokončení projektovej dokumentácie. Náklady bude znášať práve NDS. Začiatok prác predpovedal na prvé májové dni. Práce však zatiaľ nezačali.

Termín začiatku prác nespresnila ani diaľničná spoločnosť.

Súčasťou prác je aj vybudovanie spolu trinástich inteligentných priechodov pre chodcov v Ružomberku, Hubovej a Likavke. Tie by mali byť osvetlené, bezbariérové a s reflexnou úpravou. V Hubovej a Likavke zároveň NDS vybuduje popri hlavných cestných ťahoch chýbajúce chodníky pre chodcov a cyklistov.

Nové okná a protihlukové steny

K ďalším opatreniam patrí predĺženie odbočovacieho pruhu v smere z Liptovského Mikuláša na Banskú Bystricu na križovatke pri Mondi SCP až na 950 metrov. Začať by mal už pri nákladnej vrátnici papierní na Tatranskej ulici.

NDS tiež upraví križovatku v smere na Dolný Kubín a vybuduje odbočovacie pruhy z hlavnej cesty do Štiavničky a Liptovských Sliačov, kde dopravu neraz obmedzuje nemožnosť áut zísť z hlavnej cesty. Súčasťou plánov je aj vybudovanie pripájacích pruhov pre autá, ktoré sa snažia dostať z obcí na hlavnú cestu.

Opatrenia v štúdii EIA však zahŕňajú aj niekoľko zaujímavých riešení. V Likavke budú napríklad tri roky po spustení diaľnice merať hluk zo strechy rodinného domu. Upravia tu dokonca aj potok Likavčanka. V tej istej obci, ako aj v Hrboltovej, Martinčeku a Liskovej dodatočne vybudujú alebo zvýšia protihlukové steny. Dokopy je reč približne o viac ako troch kilometroch nových protihlukových stien.

NDS bude realizovať aj sekundárne protihlukové opatrenia. V bližšie nespresnenom počte domov v Hrboltovej, Likavke a Liskovej vymenia okná. „Vymenené okná budú plastové, s izolačným trojsklom, zvukovo-izolačné s funkciou mikroventilácie. V súčasnosti prebiehajú práce na zameriavaní okenných otvorov,“ dodala hovorkyňa NDS.

Vyšlo letné dvojčíslo Ružomberského magazínu

Článok bol publikovaný v čísle 6-7/2019.

Titulná fotografia – Ilustračná snímka z kolóny, ktorú vytvorili protesty Liptákov proti nedostavenej diaľnici a ceste R1 v roku 2017.

Mám za sebou desať rokov práce v Mestskej televízií Ružomberok. Pedagogicky pôsobím na Katedre žurnalistiky Katolíckej univerzity, kde som aj vyštudoval. V Ružomberskom magazíne som šéfredaktor.