Ružomberčania nahlasujú problémy cez aplikáciu City Monitor už tretí rok

Podnetov však prichádza čoraz menej, navyše sa ich riešenie zo strany mesta nedá poriadne skontrolovať.


Ak v meste zbadáte rozhádzané odpadky, krívajúce pouličné osvetlenie alebo výtlky na cestách, stačí vám mobil, pripojenie na internet a dáte o probléme vedieť zamestnancom radnice.

Nahlasovať podnety umožňuje občanom bezplatná aplikácia City Monitor. Od roku 2016 ju využíva aj Ružomberok. Zaradil sa k 40 mestám a obciam na Slovensku, ktoré digitálnym spôsobom evidujú nedostatky.

Ľudia majú na výber jednu z deviatich kategórií, pripoja krátky popis, fotografiu, súradnice a podnet putuje rovno na mesto.

 

Dominovali čierne skládky

Mesto si aplikáciu pochvaľuje. „City Monitor je veľmi dobrá aplikácia, výrazne nám pomohla v komunikácii s občanmi,“ menuje asistent primátora, Michal Praženica, prínos mobilnej aplikácie.

Radnicu vo väčšom upozorňovali na nefunkčné pouličné osvetlenie, chýbajúce smetné koše či znečistené prostredie. Najviac ľudia nahlasovali čierne skládky.

Upratať sa ich vďaka pozornému oku verejnosti podarilo v Baničnom aj na Jelencoch, chýbajúce smetné nádoby doplnili napríklad v Políku i Hrabove.

Ľudia poukazovali i na neporiadok. Pracovníci malých obecných služieb odstraňovali z mesta okrem bežných smetí aj nezvyčajné predmety – práčku na Sládkovičovej, vyhodenú plastovú vaničku zo sprchového kúta zo záhradkárskej osady, sporák z parkoviska v Hrabove.

Vďaka podnetu nechala radnica opraviť rozbitú sklenenú výplň autobusovej zastávky, technické služby sa popasovali tiež s burinou – z brehu Váhu odstránili bolševník.

Úspešnosť nepoznáme

Doteraz poslali Ružomberčania podľa Praženicu približne 250 podnetov. Najviac ich prišlo v rok spustenia aplikácie. „Sú obdobia, kedy máme viacero podnetov, ale aj kedy ich je pomenej. Najviac ich chodilo v roku 2016. Tento rok ich prišlo málo,“ sumarizuje asistent primátora, bez konkrétneho číselného spresnenia.

V roku 2016 dostalo mesto podľa informácií zo City Monitoru 206 podnetov. Vyriešilo ich 74.

„Podnety sa niekedy opakujú. Duplicitné veci vyhadzujeme a tie sa automaticky štatisticky rátajú ako nesplnené alebo odložené,“ objasňuje Praženica, prečo môže byť úspešnosť skresľujúci údaj. Prípadne sa niektorí občania podelia o problémy, ktorých riešenie nie je v kompetencii mesta, čo tiež môže prispieť k skresleniu výsledku.

Podnety si môžete pozrieť aj na oficiálnej webovej stránke City Monitoru. To, v akej fáze riešenia sa podnet ukáže – evidovaný, v riešení alebo vyriešený – rozhoduje mesto. Ružomberok uverejňuje iba vyriešené podnety. A tak celkovú úspešnosť overiť nedokážeme.

Navyše, pri Ružomberku sú zobrazené len vyriešené hlásenia za rok 2016. Prečo nie sú k dispozícii aj občianske podnety za tento a minulý rok, sme sa opýtali tvorcov aplikácie. Presmerovali nás na mesto. Odtiaľ sme sa odpoveď tiež nedozvedeli.

Ilustračná fotografia – Filip Bielik

Som študentkou žurnalistiky na Katolíckej univerzite v Ružomberku. Po stáži v sekcii zahraničného spravodajstva denníka SME ma viac zaujíma domáce dianie, aj v regióne, ktorý mi je už štvrtý rok prechodným domovom.