Čo by malo byť súčasťou mestskej autobusovej dopravy

Po schválení v zastupiteľstve je známa predstava, ako by mala vyzerať mestská autobusová doprava na najbližších desať rokov.

Mesto si do podmienok určilo šesť liniek, ktoré budú označené farebne. Premávať by mali v taktoch, to znamená v pravidelných intervaloch. Tak, ako to poznáme z väčších miest.

Čo chce mesto od MAD

Interval sa bude skracovať alebo predlžovať len v závislosti od hodiny dňa. Špička je stanovená na ráno medzi 5 až 8:00 a potom popoludní medzi 13 a 17:00. Mestská autobusová doprava by premávala do 23:00 večer.

„Chceme zmeniť dopravný systém, aby bol atraktívnejší pre všetkých obyvateľov. Nielen pre dôchodcov a študentov, ale potrebujeme dostať do autobusov aj ekonomicky aktívnych Ružomberčanov. Aby dostali kvalitnú službu a mali dôvod uprednostniť autobus pred osobným autom,“ hovorí o cieľoch nového návrhu dopravy poradca primátora pre oblasť dopravy a infraštruktúry Tomáš Mišovič.

Schéma dopravných liniek podľa nového návrhu, ako pôjde do verejného obstarávania. Zdroj – mesto Ružomberok.
  • Taktová doprava predpokladá minimálne 15 až 30 minútové intervaly v špičke na frekventovaných trasách. Cez víkend budú, naopak, aj 120 minútové intervaly
  • Plán počíta so zriadením nových zastávok: Potočná v Hrboltovej, ŽST Rybárpole, Kukučínová v Políku, Roveň Lidl – Okresný úrad a Roveň Mondi SCP – administratívne centrum.
  • Presunutie zastávky Áčko nad kruhový objazd smerom ku Klačnu, presunutím zastávky Sládkovičova
  • Vznikne šesť liniek: červená, modrá, zelená, žltá, hnedá, čierna
  • Linky budú na seba nadväzovať a nadväzovať by mali aj na rýchliky v ŽST
  • Vzniknú prestupné miesta, kde nebude potrebné kupovať si v prípade prestupu lístok: železničná stanica, Evanjelický kostol, ŽST Rybárpole, Baničné kostol, Mestský úrad, Galéria Ľ. Fullu, Námestie A. Hlinku – Kláštor.
  • Zriadenie preferencie zelenej na križovatkách Mondi, Lidl a Kaufland pre autobusy MAD
  • Výherca musí dodať 12 nových autobusov. Podľa textu zmluvy však stačí, ak nebudú staršie ako z roku 2016
  • Autobusy musia spĺňať najnovšiu emisnú normu Euro VI., čo znamená, že môžu zostať aj naďalej naftové
  • Musia byť nízkopodlažné, bezbariérové, klimatizované, s tepelnou izoláciou stien a strechy, tónované sklá, musia mať čalúnené sedadlá, jedno miesto pre kočík a ZŤP, nástupná plošina pre ZŤP, automatickú prevodovku, elektronický transparent na troch miestach, senzory na počet cestujúcich zabudované v dverách, servisný interval min. 30-tisíc km
  • Lístky sa budú kupovať najvýhodnejšie cez dopravnú kartu
  • Lístky sa musia dať kúpiť aj v automatoch na frekventovaných zastávkach, viacerých predajniach po meste a trafikách
  • Budú časové lístky na 15 a 45 minút. Ďalšie budú na deň, tri dni, mesačné, trojmesačné, polročné a ročné lístky
  • Súčasťou návrhu je aj obojsmerná Ulica generála M. Vesela a zastávka pred vchodom do ÚVN Ružomberok. Poslanci si vymohli jej stiahnutie. Bude predmetom diskusií do budúcna
  • Nie celkom presne definované je aj vybudovanie zastávky Hrabovská cesta/Katolícka univerzita a zastávok na Námestí SNP.

Plány sa stretli s viacerými otázkami poslancov, ba aj kritikou. Podrobnosti si prečítate v článku.

Mesto ide obstarávať autobusového dopravcu

Schéma obsluhy mesta podľa nového návrhu. Zdroj – mesto Ružomberok.

Nepriaznivé štatistiky

„MAD najazdí v meste ročne 514-tisíc kilometrov a prepravíme 1,2 milióna cestujúcich. Čo je na jeden kilometer 2,35 cestujúceho. To je veľmi málo. Doprava je neefektívna a ľudia ju nevyužívajú,“ hovorí o súčasných číslach MAD v Ružomberku Mišovič.

Podľa štatistík využívajú MAD najviac ľudia z Klačna. Až 60 percent ľudí, ktorí chodia autobusmi majú zľavnené lístky. Len zvyšok sú plne platiaci cestujúci.

„Populačná skladba je nepriaznivá. Rovnako tak rozloženie prepravy po meste. Autobusy sa musia stať atraktívne pre ekonomicky aktívnych ľudí a využívaná musí byť aj inými časťami mesta,“ tvrdí o cieľoch zmeny Mišovič.

Očakávaná dotácia mesta na MAD vzrastie od budúceho roka na približne 400-tisíc eur. Ak by ľudia jazdili autobusmi viacej, mohla by vraj byť aj nižšia.

Podľa zmluvy by mal nový prepravca začať fungovať od januára 2020. Podľa vyjadrenia Tomáša Mišoviča sa však dá očakávať, že mesto bude musieť predĺžiť zmluvu so spoločnosťou Arriva Liorbus aj na časť roka 2020. Víťaz, ak to aj opäť bude Arriva, má nové autobusy nasadiť počas budúceho roka, ale až od apríla postupne do decembra.

Cenotvorba podľa nového návrhu, ako pôjde do verejného obstarávania. Zdroj – mesto Ružomberok.

Titulná fotografia – Schéma dopravných liniek MAD Ružomberok podľa návrhu pre verejné obstarávanie a plánu obslužnosti. Zdroj – Mesto Ružomberok.

Mám za sebou desať rokov práce v Mestskej televízií Ružomberok. Pedagogicky pôsobím na Katedre žurnalistiky Katolíckej univerzity, kde som aj vyštudoval. V Ružomberskom magazíne som šéfredaktor.